Mineralai ir vitaminai skydliaukei

Mineralai ir vitaminai yra nepakeičiama mitybos dalis. Jau nuo pat mažens mums nurodinėjo, kad turime suvalgyti įvairių maisto produktų, kad gautume mineralų ir vitaminų, būtinų mūsų organizmui ir, kad jų trūkumas gali sukelti įvairius sveikatos sutrikimus. Dabar visi žinome, kad vitaminas C padeda gydyti peršalimo ligas, kalcis – skirtas kaulams, o vitaminas A – akims. Tačiau ar žinote, kurie mineralai ir vitaminai veikia skydliaukės veiklą?



Nepamirškite, kad suvartojus per didelį kiekį mineralų, vitaminų gali atsirasti šalutinis poveikis kaip nuovargis, nemiga, pykinimas, vėmimas, mieguistumas, galvos, pilvo skausmai, viduriavimas ir t.t. Taip pat prieš vartojant juos reikėtų pasikonsultuoti su savo šeimos gydytoju, endokrinologu, mitybos specialistu, tik jis skirs Jums tinkamus maisto papildus. Esant reikalui, nukreips į laboratoriją pasidaryti kraujo tyrimų, kad sužinotumėte kokių medžiagų turite per mažai ar per daug.



MINERALAI

CINKAS Rekomenduojama paros norma 12 mg (miligramų)
Tyrimai parodė, kad cinko turi mažai ir hipertireoze, ir hipotiroze sergantys pacientai. Cinkas stimuliuoja medžiagų apykaitą, dalyvauja skydliaukės hormonų sintezėje. Cinkas padeda stiprinti imuninę sistemą, paspartinti žaizdų gijimą, sulėtinti plaukų slinkimą, kovoti su peršalimo ligomis, taip pat svarbus nagams ir odai, padidina vitamino A veiksmingumą, saugo nuo osteporozės, nevaisingumo, padidėjusios prostatos, skiriamas diabetu sergantiems žmonėms. Visgi cinkas mažina galežies, vario pasisavinimą.
Šaltiniai: ėriena, veršiena, austrės, jautienos kepenys, krevetės, silkė, kruopos, pupelės, lęšiai, riešutai, moliūgų ir saulėgrąžų sėklos, grūdų gemalai, sūris.

GELEŽIS 10 mg
Geležies trūkumas blogina skydliaukės hormonų sintezę, gali atsirasti anemija, depresija, ypač reikėtų susirūpinti jeigu dažnai jaučiatės pavargę, uždusę, jaučiate širdies plakimą, galvos svaigimą, slenka plaukai, turite blyškią, sausą, pleiskanojančią veido odą, yra padidėjęs jautrumas šalčiui. Geležis taip pat svarbus normaliai imuninės sistemos veiklai. Apie 60% žmonių, turinčių skydliaukės sutrikimų, turi geležies trūkumą. Geriausia galežį vartoti su vitaminais C ir E, o kalcis blogina geležies pasisavinimą.
Šaltiniai: špinatai, aštuonkojai, moliuskai, tofu, ėrienos inkstai, galvijų kepenys, jautiena, kiaušinio trynys, dilgėlės, lęšiai.

JODAS 150 μg (mikrogramų)
Dalyvauja skydliaukės hormonų sintezėje/gamyboje. Jodo reikėtų vengti sergant Bazedovo (Greivso) liga, skydliaukės hiperfunkcija (hipertireoze), turint skydliaukės uždegimą (tiroiditą).
Šaltiniai: menkės, jūros kopūstai, pienas, kalmarai, tunas, žuvų piršteliai, moliuskai. Jodas randamas ir lašuose akims, kai kuriuose vaistuose nuo gerklės skausmo.

KALCIS 1000 mg
Kalcis padeda kovoti su kaulų tankio mažėjimu (sergant hipertireoze jis mažėja, todėl kaulai silpsta), retina pulsą, mažina dirglumą, visgi nereikėtų vartoti kalcio papildų kartu su hormoniniais vaistais (pvz. levotiroksinu) nuo skydliaukės ligų arba daryti 6 – 12 valandų pertrauką tarp jų gėrimo. Kalcis geriausiai pasisavinamas kartu su magniu, vitaminu D ir jį rekomenduojama gerti vakare.
Šaltiniai: pienas, pasukos, riešutai, pupelės, lęšiai, žirniai, kefyras, kietieji Čedario ir Mocarelos sūriai, jogurtas, tofu (sojos sūris), sardinės.

MAGNIS 350 mg
Padeda konvertuoti T4 hormoną į T3. Kai kurie specialistai, sergant hipertireoze ir turint greitą širdies plakimo dažnį, rekomenduoja gerti po 1000 – 2000 mg magnio per parą, magnis taip pat reguliuoja kraujo spaudimą, atpalaiduoja raumenis, gerina kraujotaką, saugo nuo aterosklerozės, mažina nuovargį. Nepamirškite, kad magnis gali slopinti levotiroksino pasisavinimą. Geriausiai pasisavinama magnio forma – magnio oksidas.
Šaltiniai: migdolai, špinatai, anakardžiai, žemės riešutai, arbūzai, sėlenos, kruopos.

MANGANAS 4 mg
Padeda transportuoti tiroziną i ląsteles. Mangano nerekomenduojama gerti turint per daug aktyvią skydliaukę.
Šaltiniai: spelta, rudi ryžiai, špinatai, chalva, avižos, moliūgų sėklos, kedro ir lazdyno riešutai, galvijų kepenys, žirniai.

SELENAS 50 μg
Padeda skydliaukės hormonui tiroksinui (T4) virsti trijodtironinu (T3), stimuliuoja ir stiprina imuninę sistemą, mažina uždegimą, skatina plaukų augimą, lėtina senėjimą, padeda sumažinti skydliaukės antikūnus (buvo atlikti tyrimai kurių metu, žmonės gėrė po 80 μg seleno visus metus).
Sergant skydliaukės hiperfunkcija (hipertiroze) reikėtų pradėti seleno papildus gerti mažesniais kiekiais.
Šaltiniai: Braziliški (bertoletijos) riešutai, tunas, šokoladas, kava, kiaulių inkstai, otas, kiaušinio trynys, silkė, tunas, kokosas, česnakai, menkė, sardinės.

VARIS 2 mg
Varis – antioksidantas. Dalyvauja skydliaukės hormonų sintezėje (iš T4 į T3). Rekomenduojamas hyperaktvyviai skydliaukei, nes šiek tiek ją sulėtina.
Šaltiniai: jautienos kepenys ir inkstai, grikių ir avižų kruopos, kokosas, žirniai, austrės, sezamų (saulėgrąžų, moliūgų) sėklos, omaras.

VITAMINAI

VITAMINAS A (retinolis, ne beta karotino forma, kurio yra morkose, moliūguose, pomidoruose, kopūstuose) 800 μg
Rekomenduojamas turint hipotirozę. Vitaminas A reikalingas T4 konvertavimui į T3.
Šaltiniai: saldi bulvė, žuvų taukai, jautienos kepenys, menkė, špinatai.

VITAMINAS B1 (Tiaminas) 1,3 μg
Reikalingas aktyviai skydliaukei.
Šaltiniai: tunas, saulėgrąžos, grūdų sėlenos, alaus mielės.

VITAMINAS B2 (Riboflavinas) 1,7 μg
Šio vitamino trūkumas slopina skydliaukės veiklą. B2 mažina nuovargį, svarbus regėjimui, plaukams, odai.
Šaltiniai: jogurtas, špinatai, sepijos, mielės.

VITAMINAS B3 (Niacinas) 19 mg
Gali įtakoti skydliaukės hormonų sumažėjimą.
Šaltiniai: ančiuviai, moliūgo sėklos, žirniai, pupos, jautienos kepenys, migdolai, tunas, lašiša, skumbrė.

VITAMINAS B6 (Piridoksinas) 2 mg
Dalyvauja skydliaukės hormonų sintezėje, daugiau šio vitamino reikia kai skydliaukė yra per daug aktyvi.
Šaltiniai: sojos, tunas, jaučio ir kalakuto kepenys, bananas.

VITAMINAS B12 (Kobalaminas) 3 μg
Žmonės su neaktyvia skydliauke arba neturintys skydliaukės blogai pasisavina šį vitaminą.
Šaltiniai: austrės, sardinės, pienas, galvijų inkstai ir kepenys, kiaušiniai, tunas, skumbrės.

VITAMINAS C (Askorbo rūgštis) 100 mg
Esant vitamino C trūkumai skydliaukė išskiria per daug hormonų. Padeda geriau pasisavinti levotiroksiną. Vitaminas C stiprina kraujagysles, gerina geležies pasisavinimą, padeda pašalinti iš organizmo sunkiuosius metalus, sumažina nuovargį, stiprina imunitetą.
Šaltiniai: raudona, geltona paprika, guava, žemuogės, papaja, citrusiniai vaisiai, juodieji serbentai, vyšnios, braškės, svogūnai.

VITAMINAS D (Kalciferolis) 5 μg
Vitaminas D geriamas turint aktyvią skydliaukę. Gali padėti sergant Greivso (Bazedovo) liga ar tiroiditu, taip pat išvengti osteoporozės. Labai dažnai žmonės, sergantys skydliaukės ligomis, organizme turi mažą vitamino D kiekį, todėl vasarą derėtų pasideginti bent pusvalandį.
Šaltiniai: menkių kepenėlės, žuvų taukai, lašiša, sykas, sviestas, sūris, skumbrė, ikrai, kiaušinio trynys.

VITAMINAS E 12 mg
Reikalingas aktyviai skydliaukei, imuninei sistemai, mažina nuovargį, drėkina odą, gerina plaukų būklę, yra stiprus antioksidantas.
Šaltiniai: nerafinuotas aliejus, kiaušinio trynys, kepenys, riešutai, žirniai, pupelės, avokadai, špinatai, alyvuogės, kukurūzai, šparagai, pieno produktai.

Mineralai ir vitaminai įrašas parengtas pagal thyroiduk.org.uk, naturalendocrinesolutions.com ir thyroid-info.com pateiktą informaciją.

, , , ,

No comments yet.

Parašykite komentarą